Masaż pleców na bóle pleców i bóle kręgosłupa

Wśród najpowszechniejszych przyczyn bólów pleców wymienia się brak aktywności fizycznej, siedzący tryb życia oraz nieprawidłową postawę podczas wykonywania codziennych obowiązków. Osłabione mięśnie grzbietu łatwo padają ofiarą wzmożonego napięcia i nieprawidłowych obciążeń towarzyszących np. pracy przy komputerze, a stąd już tylko krok do uporczywego bólu w okolicy szyi, ramion, klatki piersiowej i krzyża. Szczególnie podatne na dolegliwości kręgosłupa są dzieci w okresie intensywnego wzrostu, osoby otyłe, wykonujące pracę wymagającą długotrwałego zachowania pozycji siedzącej lub stojącej, kobiety w ciąży, a także osoby będące pod wpływem długotrwałego stresu. Nieprzyjemnym objawom bólowym może zapobiec systematycznie wykonywana gimnastyka korekcyjna, zachowanie prawidłowej postawy podczas pracy i wypoczynku oraz starannie zbilansowana dieta bogata w wapń. Kiedy jednak przeciążony kręgosłup zawoła o pomoc, konieczna może okazać się rehabilitacja, masaż lub leczenie farmakologiczne.

Aktywność

Kluczową rolę w zachowaniu prawidłowej budowy kręgosłupa pełnią mięśnie grzbietu. To one, współpracując z mięśniami brzucha, pozwalają utrzymać prawidłową postawę i wykonywać czynności w pozycji stojącej i siedzącej. Dbanie o ich dobrą kondycję to ważny element profilaktyki i leczenia bólów pleców.

Tym, którzy cierpią na dolegliwości kręgosłupa ortopedzi zalecają gimnastykę korekcyjną, która wzmocni poszczególne mięśnie partii szklieletowych. Jeśli ból kręgosłupa pojawia się rzadko i nie jest uciążliwy, można poprzestać na zwykłym aerobicu czy stretchingu oraz jodze. Nieocenione przysługi odda tu pływanie, które wymusza aktywny trening mięśni grzbietu, rozluźniające napięcia, korzystnie wpływające na układ oddechowy i krążenia i skutecznie redukujące stres.

Każdego dnia warto poświęcić kwadrans na wykonanie krótkiej gimnastyki w domu. Powtarzane rano i wieczorem skłony, przysiady, proste ćwiczenia rozciągające kolejne partie mięśni pomagają zachować elastyczność, pobudzaja krążenie i skutecznie odprężają. Zawsze jednak należy pamiętać o prawidłowym wykonaniu ćwiczeń- w przeciwnym razie ich efekt może być odwrotny od zamierzonego.

 

Wyprostuj się!

Na kondycję naszych pleców pracujemy przez całe życie. Nieprawidłowa postawa sprzyja nadmiernym obciążeniom mięsni i skrzywieniom kręgosłupa. Prawidłowa postawa w pozycji stojącej to: ściągnięte łopatki i pośladki, wysunięta do przodu pierś i wciągnięty brzuch. O zachowaniu prawidłowej postawy powinniśmy pamiętać również podczas snu. Z pomocą przychodzą nam producenci specjalnie skonstruowanych krzeseł, foteli czy materacy. w trakcie długiego dnia pracy powinniśmy pamiętać o systematycznych przerwach na wykonanie kilku ćwiczeń czy choćby staranne przeciągnięcie się. O tym ostatnim nie należy zapominać rano, po wyjściu z łóżka: rozciągnięcie zastałych w ciągu nocy mięśni przygotuje nasze plecy na cały dzień.

 

Kiedy do lekarza?

Gdy pojawi się ból, trzeba działać szybko. Nieleczony – może skutecznie utrudniać codzienne funkcjonowanie. Na szczęście w większości przypadków dolegliwości kręgosłupa mają charakter przejściowy i można sobie z nimi poradzić przy pomocy prostych ćwiczeń rozluźniających, masażu czy dostępnych środków przeciwbólowych i przeciwzapalnych. Jeśli ból nie ustępuje, trzeba skonsultować się z lekarzem.

 

DEKALOG ZDROWYCH PLECÓW

W profilaktyce i walce z dolegliwościami kręgosłupa z pewnością pomoże trzymanie się 10 najważniejszych zasad:

  1. BĄDŹ AKTYWNY! – wzmacniaj i rozwijaj mięśnie grzbietu; silne i zdrowe na długo pozwolą CI zachować dobrą kondycję i prawidłową postawę
  2. ĆWICZ UWAŻNIE! – pamiętaj o wykonywaniu ćwiczeń zgodnie z instrukcją – tylko wtedy przyniosą efekty i nie zaszkodzą
  3. PAMIĘTAJ O DIECIE! – nadwaga i otyłość to najwięksi wrogowie zdrowych pleców; codzienne posiłki uzupełniaj produktami bogatymi w wapń, który wzmacnia kości i zapobiega powstawaniu osteoporozy
  4. PRZECIĄGAJ SIĘ! – koci grzbiet, a potem staranne rozprostowanie pleców i kończyn skutecznie przygotują kręgosłup do codziennej pracy po nocnym odpoczynku, a w trakcie dnia złagodzą napięcia mięśniowe
  5. NIE GARB SIĘ! – utrzymanie prawidłowej postawy w czasie pracy i odpoczynku to warunek zachowania zdrowia i zgrabnej sylwetki
  6. NIE MARTW SIĘ! – stres i zmartwienia to Twoi wrogowie, sprzyjają napięciu mięśni, a w konsekwencji bólom pleców
  7. OSZCZĘDZAJ KRĘGOSŁUP! – podnosząc ciężary ugnij kolana, zakupy noś w obu rękach rozkładając ciężar równomiernie, szpilki zostaw na specjalne okazje – na co dzień wybieraj buty na 3-4 cm obcasie, włosy myj na stojąco pod prysznicem, a nie pochylając się nad wanną
  8. ODPOCZNIJ! – chwila relaksu w ciepłej kąpieli czy odprężający masaż skutecznie zredukuje napięcie mięśniowe i złagodzi bóle pleców
  9. ŚPIJ WYGODNIE! – wybieraj materace o średniej twardości, najlepiej te dopasowujące się do kształtów ciała i utrzymujące kręgosłup we właściwej pozycji; przed snem wywietrz sypialnię – świeże powietrze pomoże rozluźnić napięcie i ułatwi odpoczynek
  10. DBAJ O ZDROWIE! – bóle pleców mogą być wynikiem wielu dolegliwości niezwiązanych z układem kostnym czy mięśniowym – często ich przyczyną są schorzenia serca, wątroby, nerek czy narządów rodnych. Zanim rozpoczniesz batalię o kręgosłup – dokładnie się przebadaj.

Grzegorz Małowiecki

Dyplomowany masażysta, absolwent Medycznego Studium Masażu Leczniczego w Krakowie (ukończone z wynikiem celującym).

Doświadczenie zawodowe jako masażysta od 1996 roku.
W latach 1996-1999 jako masażysta w Przychodni Specjalistycznej w Szczecinie oraz w I-ligowej drużynie koszykówki kobiet AZS Szczecin.

Obecnie prowadzę Gabinet masażu w Przecławiu – Przecław, ul. Klonowa 10601 798 599
lub przez formularz rejestracji

Facebook Google+